ENG

Dystans. Odległość nie jest miarą oddalenia

Jan Tutaj

Wirtualne Centrum Rzeźby Polskiej

Dystans. Odległość nie jest miarą oddalenia

Mariusz Białecki, Jarosław Bogucki, Grzegorz Gwiazda, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska, Mariusz Maciejewski, Janina Myronowa, Jarosław Pajek, Jan Tutaj, Katarzyna Szarek, Mariola Wawrzusiak-Borcz, Grzegorz Witek

 

wystawa w ramach Sympozjum Rzeźby Współczesnej 2020

Park Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

2020–2022

 

W ramach Sympozjum Jan Tutaj zrealizował pracę:

Dystans_____2020

2020

stal, drewno, beton, folia

480 × 150 × 300 cm

 

Dystans___2020

  1. Dystans to pojęcie ambiwalentne, zestawiające konieczność, wymuszenie, rezerwę a niekiedy, paradoksalnie, także… troskę. Zderzenie – to metaforyczne, ale i dosłowne zestawienie symbolicznego stołu z opresyjną, zdawać by się mogło, klatką. Przekaz, metafora czy wręcz symbol specyficznej zasady współżycia społecznego, znaku czasu – przejaw zależności i złożoności społecznych relacji, zarówno w znaczeniu bardziej szerokim, ale także bliskich związków międzyludzkich… Klatka (dom, pomieszczenie, wnętrze) to przestrzeń zamknięcia, ale i ucieczki, to symboliczny azyl, z którego perspektywy odległość do Drugiego to ów nienaturalnie długi stół i puste krzesło. Dystans ten mierzony jest czasem zasychania, oczekiwania, nieobecności, pustego miejsca… To znak oczekiwania, być może chwilowej tylko pustki, samotności, ale paradoksalnie także… nadziei.
  2. Skala obiektu pozwala na interakcję wręcz dosłowną, odbiorca stać się może uczestnikiem zdarzenia, gdy zajmie miejsce, wdrapując się na puste krzesło (nieco przerastające rozmiarem „normalność”), lub też wchodząc do przestrzeni wyznaczonej rytmicznie i surowo zwisającymi łańcuchami. Regularność owej komory, naruszonej wciśniętym krańcem stołu z czymś na kształt szkieletu retrotopii rośliny / przyrody (?), to pozorność stabilności, ale i zapowiedź niepewności, to złuda zapamiętanych „dobrych” chwil, a zarazem przeczucie przeciągającego się stanu wyczekiwania, obaw i separacji. Prostota i techniczny chłód układu nie powinny pozostawiać wątpliwości – to nie miejsce do relaksacyjnego wyciszenia. Zdystansowanie stało się już tak wszechobecnym pojęciem, że powinniśmy obawiać się jego rzeczywistego udomowienia. Inne, lansowane medialnie hasło „stay home” kuriozalnie nie zbliża domowników, niepostrzeżenie rodząc frustracje…

Jan Tutaj, listopad 2020

Jan Tutaj

Urodzony w 1969 roku w Jaśle. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W roku akademickim 1993 / 1994 odbył staż studyjny na Akademie der Bildende Künste w Norymberdze. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni prof. Józefa Sękowskiego w 1994 roku. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki (1993), w roku 1999 otrzymał także Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Pracownik naukowo-dydaktyczny macierzystego wydziału. Prowadzi I Pracownię Rzeźby dla studentów II–V roku na Wydziale Rzeźby krakowskiej ASP. Obecnie pełni funkcję dziekana Wydziału Rzeźby macierzystej uczelni.

Jan Tutaj zajmuje się rzeźbą i obiektem, medalierstwem, szeroko rozumianym rysunkiem oraz fotografią. Zrealizował m.in. pomnik Jana Matejki w Krakowie, pomnik Filipa de Girarda w Żyrardowie, pomnik Synom Ziemi Sanockiej Poległym i Pomordowanym za Polskę w Sanoku i pomnik Sybiraków w Augustowie (zespół), formę przestrzenną Rozpakowanie w ramach ogólnopolskiego konkursu Rozdroża Wolności, Gdańsk–Oliwa, 2013.



kategoria: Wirtualne Centrum Rzeźby Polskiej, autor: Dział komunikacji, dodano: 2020-12-05 11:15:16, czytane: 906 x
Landart Network O.pl Fundacja im. Józefa Brandta Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego