ENG

Pobyt rezydencyjny

Pobyty indywidualne

Aktualnie w Centrum Rzeźby Polskiej przebywają na pobycie rezydencyjnym artyści pochodzący z Mexico City: Gabriel Mestre Arrioja, Alejandra Pérez Peña i Javier Arango Garfias. Ich wizyta jest efektem współpracy Centrum z Galerią Propaganda z Warszawy, meksykańską agencją rządową Secretaría de Cultura z Mexico i Instytutem Adama Mickiewicza. Artyści będą uczestniczyć w organizowanym w Orońsku Międzynarodowym Sympozjum Magdalena Abakanowicz. Sztuka i życie, które jest częścią Warsaw Gallery Weekend.  W ramach rezydencji artyści przygotowują  projekty, które zrealizują podczas kolejnej wizyty w Orońsku.

 

 

Gabriel Mestre Arrioja (1974) jest pisarzem, artystą, twórcą filmowym i niezależnym kuratorem. Gabriel Mestre Arrioja współpracuje z nieliniowymi projektami, aby stworzyć inną epistemologiczną produkcję, która łączy praktyki artystyczne, wiedzę rdzennych mieszkańców Meksyku z historią awangardowych ruchów artystycznych z Europy i wyobrażeniami ze współczesnego krytycznego myślenia. Jego projekty polegają na znalezieniu różnych schematów uczestnictwa i współpracy z jednostkami i grupami odizolowanych przez kapitalizm i ustroje ( reżimy), promując między innymi: cele dekolonializacji, prowadzenie krytyki instytucjonalnej i wzmocnienia praw obywatelskich oraz budowanie alternatywnych i solidarnych gospodarek . Od 2002 roku zarządzał kilkoma projektami jako artysta i niezależny kurator, jego osiągnięcia zostały rozwinięte głównie w dziedzinie sztuki współczesnej i kultury wizualnej, ale także w dziedzinie antropologii i nauk o środowisku. Współpracował z wieloma instytucjami w Europie i Azji, a także w obu Amerykach, organizując i zarządzając swoimi wystawami, publikacjami i programami publicznymi w takich krajach jak: Polska, Islandia, Japonia, Niemcy, Dania, Szwecja, Austria, Kuba, Kolumbia i Meksyku.   Z  obecnych badań kuratorskich, mediacji i  doświadczeniu w zarządzaniu projektami korzystają międzynarodowe programy i instytucje, takie jak: IAM, IASPIS, Danish Art Foundation, OCA Norway, FRAME, CCA Estonia, CAC Vilnius, Icelandic Art Center, IFA , Goethe Institute, Austrian Cultural Forum i Jumex Foundation w Meksyku. Jest założycielem rezydencji kuratorskiej w Meksyku (CRIMEX), przestrzeni projektu Surplus Int. oraz organizacji non-profit Artenación.

 

 

Alejandra Pérez Peña, Mexico City (1982) Jest artystką, która od kilku lat zajmuje się badaniem krajobrazu i przyrody za pomocą zasobów fotograficznych, rysunku i wideo; Zainteresowana uchwyceniem pewnej optyki zawartej w takim  nastroju , stara się odszukać związek między duchowością a sztuką; te same poszukiwania prowadzą ją  do uczestniczenia w procesach aktywizmu  sztuki, która łączy pracę społeczną z pracami artystów i głosem kobiet w wykorzystaniu swoich praw w dziedzinie sztuki i kultury. Zobyła wykształcenie akademickie w dziedzinie sztuk wizualnych prowadzonych przez National School of Painting, Sculpture and Engraving, „La Esmeralda” z Mexico City w 2006 r. uczestniczyła w  warsztatach grafiki artystycznej School of Popular Arts „Martyrs 68” i The Academy of San Carlos (UNAM); oraz była twórcą  różnych filmów i wideo wyprodukowanych w Centro de Capacitación Cinematográfica (C.C.C) i ENPEG. Wśród jej ostatnich wystaw wyróżniają się: TIEMPOS VUELTOS ORILLA (2019), sala kongresowa w Meksyku; Festiwal Feministyczny MAREMOTO, Palacio de Minería (2018); Festiwal KINO w Centro Cultural México Contemporáneo (2018), Nasty Women; 7 dni oporu i praw obywatelskich społeczności LGBT; W Muzeum Pamięci i Tolerancji (2017); Festiwal GIFF ME SPACE i 1. Biennale Sztuk Wizualnych UNAM, MUCA C.U (2016). Na arenie międzynarodowej współpracuje między innymi z: Artes La Tribu, Technoplastic League, Multimedia Center (CENART) Mexico City i Mitaka Art Center z Tokio.

 

Javier Arango Garfias, Meksyk (1985) jest artystą zajmującym się analizą i wizualizacją symboliki i politycznych elementów wokół walczących stowarzyszeń. Jest profesorem gościnnie wykładającym w Saharawi School of Arts i członkiem Ludowego Frontu Wyzwolenia Saguía el Hamra i Río de Oro.  W jego pracach myśli przekształcają się, tworząc jednocześnie rewolucję zmieniające koordynatę. Dla niego każde miejsce składa się z szeregu  struktur i kodów, które tworzą swoistą rzeczywistość z jego bohaterami, w tym mechanizmie , która buduje chwilę, ślady, które zostawiamy na naszej drodze, stają się platformą możliwości, która podtrzymuje wszystko inne. Był reprezentantem Arabskiej Republiki Demokratycznej Sahrawi na 56. Biennale Sztuki w Wenecji, „Il Muro sopra l'acqua” w 2015 r., Aw 2016 r. Współpracował przy pierwszym „Festiwalu Sztuki Armii Zapatista CompArte dla ludzkości” w Chiapas w Meksyku i  „Artifariti, Art and Human Rights Festival”, na obozach dla uchodźców w Saharze Zachodniej i Argelii 2014. Niektóre z jego ostatnich programów to „Löquedum”, Centro Nacional de las Artes, Meksyk, 2016. „Siroco”, Casa Sahara, Sewilla, 2015. „Tárik”, biblioteka, Saharawi Camps, Algieria, 2014. „Horror Vacui”, La Esmeralda, Arts Academy, Meksyk 2010. Jest założycielem artysty prowadzącego przestrzeń kosmiczną „Granados26” w Meksyku i „NO ME VOY (I'm Not Leaving)” w Barcelonie.



kategoria: Pobyty indywidualne, autor: Anna Podsiadły, dodano: 2019-09-20 13:33:19, czytane: 2474 x
Landart Network O.pl Fundacja im. Józefa Brandta Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego