Galeria Oranżeria
JAN MIODUSZEWSKI / FABRYKA MEBLI
NAUKA / EDUKACJA
malarstwo, obiekt, instalacja
Galeria "Oranżeria", 21 listopada - 14 lutego 2010 r.
Tematem wystawy Nauka / Edukacja jest sztuka i wiedza. Jan Mioduszewski buduje wypowiedź o sposobach tworzenia wiedzy w sztuce. Interesują go metody dystrybucji wiedzy zdobytej przez artystów i teoretyków poprzez system edukacji. W swojej instalacji Mioduszewski rozgrywa w sposób wizualny konflikt pomiędzy konceptualizacją, po którą sięga artysta w swojej pracy z materiałem, a konceptualizacją jego pracy, która dokonuje się poprzez wyrażanie jej słowem.
Na wystawie w Galerii „Oranżeria" zaprezentowane są dwie instalacje: KLASA oraz PRACOWNIA. W prawym skrzydle galerii artysta umieścił PRACOWNIĘ. Ma to szczególne znaczenie w kontekście miejsca prezentacji. W oranżerii Józef Brandt, tworzący w XIX w. polski malarz i właściciel Orońska, urządził letnią pracownię malarską. Jan Mioduszewski przywraca na chwilę aurę tego miejsca, ale zamiast modelki stawia szafę, a na sztaludze jej malarski wizerunek. Każdy z widzów może spojrzeniem objąć modelkę i reprezentację, powtarzając spojrzenie malarza. W tej części wystawy dominuje bezpośredniość doświadczenia, niewolna od szeregu dogmatów jakimi są zasady sztuki. Szafy, namalowana i realna, tkwią pomiędzy imitatio a inventio.
W lewym skrzydle prezentowana jest KLASA. Ta część realizacji odtwarza ideę KLASY poprzez układ 12 stołów w dwóch rzędach. Na czarnych i białych blatach stołów stoją przestrzenne napisy. Każdy stół poświęcony jest innemu hasłu-pojęciu. Wybrane pojęcia dotyczą sztuki, poszukiwania tożsamości, rzeczywistości artystycznej, estetyki. Instalacja KLASA mówi zarówno o niepokojach ucznia, o lękach i ciemnościach, w jakich kształtuje się osobowość, jak i o blaskach i cieniach kariery artystycznej. W tej części umieszczone są również modne pojęcia używane przez krytykę artystyczną oraz pojęcia odnoszące się do kuszących i popularnych strategii artystycznych. Wyimaginowany uczeń abstrakcyjnej KLASY konfrontuje się z hasłami-pojęciami takimi jak: TABU, TRAUMA, DEATH, ILUSSIO, NOIA (NUDA), ART MARKET, SKANDAL, GRA, POLITYKA, NEURASTENIA, NARCISISMO. Na jednym ze stołów Jan Mioduszewski umieścił cytat z wiersza Cypriana Kamila Norwida Sława.
Jan Mioduszewski / FABRYKA MEBLI (1974)
od 2002 r. wszystkie wystąpienia sygnuje FABRYKA MEBLI. Projekt Fabryka Mebli zespala malarstwo, interwencje, fotografię, instalacje, działania w przestrzeni publicznej i performance (wg. własnej definicji autora still performance). Realizacje malarskie to obrazy - meble, produkowane przez Fabrykę Mebli. W nieruchomych performance (np. Ściana, Sąsiedzi dla Sąsiadów 2003) Jan Mioduszewski używa malowanych kostiumów. Ważniejsze performance z lat 2003-2009 to: Ściana, Rzeźba, Part nº1, W kółko po Wrocławiu, Obiekt chroniony, Pomnik konny. Artysta brał udział w festiwalu Sąsiedzi dla Sąsiadów na warszawskiej Pradze 2003-2006 (www.inzynierska.pl/dblog/), Międzynarodowym Festiwalu In the Context of Art/ the differences 2006 organizowanym przez Jana Świdzińskiego, w 2007 roku we wrocławskim festiwalu Survival (www.survival.art.pl) oraz w 5 Triennale Młodych w CRP Orońsko. Otrzymał wyróżnienie w konkursie malarskim Bielska Jesień w 2005. Dwukrotny stypendysta MKiDN. W twórczości porusza problemy iluzji i mimetyzmu. W realizowanym od 2002 roku projekcie Fabryka Mebli wprowadza malarstwo w interakcje z rzeczywistością (...) Maluje iluzjonistyczne przedmioty organizujące naszą codzienność (Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, korporacja ha!art 2006). Wystawiał w Galerii Entropia, Galerii Działań, CSW Zamek Ujazdowski, CRP Orońsko, Galerii Kronika, Galerii Wieża Ciśnień, Galerii Bielskiej, Galerii XX1. Współpracuje z warszawską galerią lokal30 (www.lokal30.pl). Brał udział w prezentacjach kultury w trakcie Sezonu polskiego we Francji (2004) oraz uczestniczył w pokazie TerraPolska w Berlinie (2006 wraz z grupą SzuSzu). Pracuje na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP. Współpracuje z prof. Jackiem Dyrzyńskim w prowadzonej przez niego Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych.
Wystawę zrealizowano przy pomocy finansowej MKiDN