ENG

Alicja Kupiec PRZEDMIOTY BIAŁE

Galeria Oranżeria

Alicja Kupiec

PRZEDMIOTY BIAŁE

Galeria Oranżeria, 24 kwietnia – 24 maja 2010
Kurator: Bogusław Dobrowolski

 

„Przedmioty białe”

Wystawa form będących rodzajem dialogu z utylitarnym pojmowaniem ceramiki. Wybór padł na przedmioty „białe”, czyli przedmioty „pierwsze”, pośredniczące między ciałem ludzkim a jego funkcjami. Najbardziej podstawowe, niezbędne, archetypiczne. STÓŁ, NACZYNIE, ŁÓŻKO, WANNA, KOŁYSKA.

Są to przedmioty „oczekujące”, pogrążone w statyce, medytacji. Usiłuję określić kształt będący symboliczną odpowiedzią na treść, zawartość, właściwości kolejnych przedmiotów. Ich utylitarność jest w stadium zalążkowym. Jej znakiem jest rysujące się zagłębienie, albo tylko jego graficzny ślad. To początek procesu – sztywna, surowa forma zaczyna ewoluować, zarysowanie, zagłębienie powiększa się, opada, rozlewa. Zatrzymuję ten proces w pierwszym kadrze. Na etapie przed – obecnością rytuałów ciała.

Alicja Kupiec

Kolejna wystawa prac Alicji Kupiec, młodej artystki poszukującej swojego miejsca w sztuce jest dobrą okazją do tego, aby przyjrzeć się jak ceramika staje się jeszcze jedną możliwością formalną, jeszcze jednym medium, jakim może posłużyć się artysta dla sformułowania własnego komunikatu. (…)

Propozycja Alicji Kupiec czerpie z tradycji ceramiki. Jednak tworzone przez nią obiekty stają się osobistą wypowiedzią. Pośród prezentowanych prac, wiele z nich to „naczynia”. Naczynie, wg słów Alicji, jest przedmiotem najsilniej z ową tradycją związanym. Stopa, brzusiec i wylew, będące kanoniczną strukturą naczynia, w jej ceramicznych formach również występują, ale budowane przez autorkę formy wyraźnie przesuwają środek ciężkości z funkcji użytkowej do sfery znaczeniowej. Występujące w naczyniach zagłębienia, jako szczątkowa postać wylewu, już nie dostarczają, ale raczej przyjmują, odbierają coś od twórcy, ale i od odbiorcy. Wagi nabiera również ograniczenie barw do achromatycznych skrajności bieli i czerni. (…)

Sławomir Toman, fragment tekstu: Wanna, kołyska, naczynie.
Biała ceramika Alicji Kupiec
,
w kat.: Alicja Kupiec. Ceramika biała,
Galeria ZPAP „Pod podłogą”, Lublin 2008

 

Kalendarium: Alicja Kupiec urodziła się 23 grudnia 1973 roku w Lublinie. Studia na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w latach 1996–2001.     W 2001 roku uzyskała dyplom w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej. Od roku 2004 zatrudniona jest na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie jako pracownik dydaktyczno-naukowy na stanowisku asystenta w Pracowni Ceramiki Zakładu Rzeźby prof. Adama Myjaka. Artystka tworzy unikatowe formy ceramiczne o stosunkowo dużych formatach oraz kompozycje będące układem wielu elementów.

Wystawy indywidualne:

2007Ceramika, Galeria Gardzienice, Ośrodek Praktyk Teatralnych, Lublin [katalog]; 2008Ceramika biała Galeria ZPAP „Pod Podłogą”, Lublin [katalog]; 2009Biały stół – Galeria Labirynt BWA, Lublin

Wystawy zbiorowe:

2000Ceramika Młodych, Galeria Zamkowa, Lublin; 2001 – Galeria „Miejsce dla Sztuki”, ASP, Wrocław; Instalacja Słowo, Młyn „Maria”, Wrocław; Galeria Szkła i Ceramiki, BWA, Wrocław; 2005Kolumna Sztuki, Galeria Gardzienice, Lublin; 2006Autograf 2005, wystawa pokonkursowa, Muzeum Lubelskie, Lublin (II nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego); 2007Rzeźba, Galeria Hortar, Tarnów; My – Wy, Wydział Artystyczny UMCS, Lublin; Duchowość, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin; Kobieta i sacrum, Archidiecezjalne Muzeum Sztuki Religijnej, Wieża Trynitarska, Lublin; Sztuka Ognia, BWA Design, Wrocław; 2008Autograf 2008, wystawa pokonkursowa, Muzeum Lubelskie, w Lublin (nagroda główna Prezydenta Miasta Lublina i Marszałka Województwa Lubelskiego); 2009 – wystawa rzeźby pracowników naukowych Instytutu Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS, ACK „Chatka Żaka”, Lublin



kategoria: Galeria Oranżeria, autor: Wojtek, dodano: 2010-04-26 12:14:47, czytane: 5805 x
Landart Network O.pl Fundacja im. Józefa Brandta Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego