Muzeum Rzeźby Współczesnej
OUTSIDE IN / INSIDE OUT
wystawa poplenerowa
Muzeum Rzeźby Współczesnej, Galeria "Kaplica"
18 września – 31 października 2010 r
Kuratorzy: Jan Stanisław Wojciechowski, Per Erik Fonkalsrud
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przystąpiło do II etapu realizacji polsko-norweskiego projektu „Outside In/Inside Out”, który uzyskał grant w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Projekt jest kontynuacją dwóch wydarzeń: polsko-norweskiego pleneru artystycznego Sztuka-Natura/Natura-Sztuka z 1987 roku oraz przedsięwzięcia UT 21, które w zamierzeniu miało być odpowiedzią na pytanie, jak wyglądają polsko-norweskie relacje artystyczne 20 lat później. Pomysłodawcą projektu był Per Erik Fonkalsrud – architekt, stażysta profesora Oskara Hansena na warszawskiej ASP. W projekt zaangażowały się na zasadzie partnerstwa dwie instytucje: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Oppland Country Authority z Lillehammer. UT 21 odbyło się w norweskim mieście Lillehammer w roku 2008. Na orońską część projektu składał się pobyt studyjny uczestników z Polski i Norwegii jesienią 2009 i warsztaty artystyczne latem 2010 roku, zakończone ekspozycją prac. Do udziału zostało zaproszonych 10 twórców z Polski (w tym dwa tandemy artystyczne) i 8 z Norwegii:
Artyści norwescy:
- Hilde Aagaard
- Marte Aas
- Marit Arnekleiv
- Egil Martin Kurdøl
- Edvine Larssen
- Victoria Pihl Lind
- Grim Erland Lyng Svingen
- Anna Widén
Artyści polscy:
- Janusz Bałdyga
- Krzysztof M. Bednarski
- Jan Berdyszak
- Leszek Golec & Tatiana Czekalska
- Elżbieta Jabłońska
- Maciej Kurak & Max Skorwider
- Teresa Murak
- Jan St. Wojciechowski
Zasadnicza część wystawy poplenerowej projektu „Outside In / Inside Out” została otwarta w galerii głównej Muzeum Rzeźby Współczesnej. Pozostałe prace eksponowano na terenie parku krajobrazowego w Orońsku oraz w Galerii „Kaplica”. Integralną częścią projektu były działania performatywne przeprowadzone na terenie miasta Radomia oraz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Nazwa sugeruje słowną grę towarzyszącą oczekiwaniu przemiany, przekroczenia, odwrócenia znaczeń. Otwiera ona przestrzeń intelektualnej spekulacji, choć wypływa z konkretnego doświadczenia, w którym uczestniczyli norwescy i polscy artyści.
Jan Stanisław Wojciechowski, fragment noty kuratorskiej
Realizacje poszczególnych uczestników projektu oparły się na fundamentalnym założeniu, że sztuka powinna wyjść poza galerię, z zamkniętego kręgu odbiorców w otwartą przestrzeń. Powinna angażować zewnętrznych obserwatorów, interweniować, zmieniać stereotypy postrzegania funkcji sztuki i artysty we współczesnej rzeczywistości. Zgodnie z przyjętymi kryteriami twórcy skłaniali się ku sztuce interwencyjnej, obejmującej takie formy wypowiedzi artystycznej jak land art, performance czy interwencje miejskie.
Projekt zakończyło dwudniowe seminarium, poświęcone zagadnieniom sztuki w przestrzeni publicznej. Swoje referaty zaprezentowali:
Sebastian Cichocki, Spacer śladami monumentów prawego brzegu Wisły
Marcin Giżycki, Reinterpretacje monumentalne
Witold Kawecki, Symbole religijne w przestrzeni publicznej
Magdalena Ujma, Auschwitzwieliczka Mirosława Bałki: kontrowersje wokół sztuki poza galerią
Adam Mazur, Awangardowa szczelina w modernistycznej galerii – twórczość Tatiany Czekalskiej i Leszka Golca wobec instytucji sztuki
Jarosław Lubiak, Odtwarzanie przestrzeni publicznej?
Podsumowaniem projektu „Outside In / Inside Out” będzie obszerny katalog z tekstami kuratorów projektu, przedstawieniem sylwetek jego uczestników oraz pełną dokumentacją realizacji artystycznych.
Projektowi polsko-norweskiemu będzie również poświęcony czwarty numer Kwartalnika Rzeźby „Orońsko”. Obok tekstów charakteryzujących założenia projektu i samą wystawę, zostaną w nim zamieszczone wszystkie materiały seminaryjne.
1. Adam Mazur, Awangardowa szczelina w modernistycznej galerii – twórczość Tatiany Czekalskiej i Leszka Golca wobec instytucji sztuki
2. Jarosław Lubiak, Odtwarzanie przestrzeni publicznej?