Galeria Oranżeria
Daniela Krystyna Jałkiewicz
INTROWERTYK – MULTIPLIKACJA SPOJRZEŃ
Galeria „Oranżeria”, 16 kwietnia – 29 maja 2011
Kurator: Monika Bartoszek
Kompozycje rzeźbiarskie Krystyny Jałkiewicz nawiązują do tradycji rzeźbiarskiej pozostawionej przez jej profesora Antoniego Starczewskiego. Istotą tego działania jest znajdowanie własnej formy alfabetu, pisma służącego do wyrażenia treści i emocji towarzyszących artyście. Na powierzchni drewna powstają swoiste pamiętniki, zapisy gestów i emocji układane przez artystkę w formie ksiąg, ołtarzy lub monumentalnych „bram”, których powodem powstania jest najczęściej afirmacja życia. Podobną myśl wyrażają zawieszone w powietrzu drewniane bochny-słońca emanujące wydobytą dłutem energią umarłych drzew. W orońskiej aranżacji owe elementy rozpołowione
i ułożone w rytmiczne ciągi – mówią o dzieleniu się wszystkim, o swoistej komunii dnia codziennego, także o trudzie współobecności, której elementem jest odmienność postaw, punktów widzenia, wartości.
Jolanta Ciesielska
Koncepcja wystawy Danieli Krystyny Jałkiewicz wychodzi od jednego obiektu – rzeźby Introwertyk ukończonej w 2009 roku. Wokół tej pracy budowane są kolejne plany ekspozycji i kolejne na nią „spojrzenia”. Bohaterem ekspozycji jest człowiek, a właściwie jego postawa – izolowanie się z otaczającego świata, zamknięcie we własnym wnętrzu. Ucieczka w głąb własnej świadomości to z jednej strony próba opisania stanów niejednoznacznych, nienazwanych, dotyczących, w różnych interwałach czasowych, każdej jednostki ludzkiej, z drugiej strony to emanacja osobistych przeżyć artystki, uformowana według klucza znanych sobie skojarzeń i symboli.
Artystka wywodząca się z Pracowni Tkaniny Unikatowej ASP w Łodzi równie swobodnie czuje się tworząc w materii tekstylnej, jak i rzeźbiarskiej. Często łączy obydwie te dyscypliny. Tworzone w drewnie obiekty zachowują miękkość tekstylnej formy. Rytmicznie opracowane faktury i płynne, faliste linie, na których budowana jest kompozycja, dodają pracom lekkości, kontrastującej nie tylko z rzeczywistą twardością
i wagą materiału, ale także z dużymi formatami obiektów. Znaki na powierzchni drewna tworzą swój odrębny język przekazu. Artystka, przenosząc tam regularne, wydłużone żłobienia, buduje układy optyczne, absorbujące światło, zestawione z powierzchniami nietkniętymi, naturalnymi, które swoją gładkością to światło odbijają. Jest w tym
ogromny umiar, wyczucie materii i szacunek dla niej. Prostota środków wyrazu buduje minimalistyczną, harmonijną całość, a rytmiczność i płynność rzeźbiarskich ingerencji przywodzi na myśl język muzycznej partytury lub system symboli nieznanego alfabetu.
Wszystkie, poza Introwertykiem, obiekty, prezentowane w Galerii „Oranżeria” zostały przygotowane specjalnie na tę wystawę, pod kątem konkretnej przestrzeni galeryjnej
i jej otoczenia.
Monika Bartoszek
DANIELA KRYSTYNA JAŁKIEWICZ jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Dyplom uzyskała w Pracowni Tkaniny Unikatowej i Gobelinu u prof. Antoniego Starczewskiego.
Formy wypowiedzi artystycznej:
twórczość w zakresie tkaniny unikatowej, rzeźby, rysunku i ceramiki; zajmuje się także wykonawstwem scenografii teatralnej
Wystawy indywidualne:
2001, 2002, 2003, 2004 – indywidualne wystawy plenerowe, Kopanka; 2003 – Galeria Narutowicza, Łódź; 2004 – Galeria Wschodnia, Łódź, Galeria Nowa Gdynia, Łódź, Galeria Carte Blanche, Łódź; 2006 – Akademia Sztuk Pięknych, Łódź
Wystawy zbiorowe:
2000 – Miniartextil, Como, Włochy; Wystawa Polskiej Sztuki Dekoracyjnej – Ulan, Warszawa; 2001 – 8 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź; 6 Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Łódź; 2002 – Pracownie Otwarte, Łódź; Miniartextil, Como, Włochy; 2003 – Pracownie Otwarte, Łódź; 2004 – Ornat Paschalny. Nowa wizja artystyczna, wystawa pokonkursowa, Galeria u Jezuitów, Poznań; 9 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź;
7 Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź; 2005 – zbiorowa wystawa plenerowa – D. Jałkiewicz, A. Miastkowski, W. Przyłuski, Kopanka; Tkanina. W kręgu tkaniny 1945–2005, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź; 2006 – wystawa zbiorowa – D. Jałkiewicz, M. Skuza, Galeria Opus Film, Łódź; wystawa zbiorowa – E. Kędzia i ..., Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź; wystawa plenerowa – D. Jałkiewicz, T. Kauer, Kopanka; Mentality, w ramach II Międzynarodo-wego Biennale Sztuki, Łódź Art Center Łódź; 2007 – 12 Międzynarodowe Triennale Tkaniny, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź; 8 Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź; 7 Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej, Gdynia; 2009 – XVI Międzynarodowe Triennale Rzeźby, Poznań; V Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Eco Balt, Gdynia; 2010 – 11 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź; 9 Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Łódź; 8 Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej, Gdynia
Nagrody i wyróżnienia:
2006 – wyróżnienie na II Międzynarodowym Biennale Sztuki, Łódź; 2009 – Grand Prix na V Międzynarodowym Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Eco Balt, Gdynia; wyróżnienie na XVI Międzynarodowym Triennale Rzeźby, Poznań