Galeria Kaplica
Krzysztof M. Bednarski
MOBY DICK – JĄDRO CIEMNOŚCI
2 lutego – 31 marca 2013 r.
Galeria „Kaplica”
Kurator: Mariusz Knorowski
Najnowsza wystawa Krzysztofa M. Bednarskiego przygotowana została przez artystę w dawnej kaplicy parkowej przy dworze w Orońsku. Ekspozycja wiąże się z cyklem jego poszukiwań, dla których punktem odniesienia jest emblematyczna praca z 1987 roku „Moby Dick” (dziś w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi), będąca jednym z najoryginalniejszych rozwinięć idei, sformułowanych przez Oskara Hansena w koncepcji Formy Otwartej.
Od 1989 roku Bednarski realizował niewielkie prace materiałowe, odlewane w brązie lub odkuwane w marmurze, których punktem odniesienia była monumentalna instalacja „Moby Dick”. Nadał im wówczas tytuł „Maski” i z czasem poddawał stopniowym przekształceniom, czyniąc z nich nowe obiekty, identyfikowane jako „powierzchnie całkowite” i „sekcje”. Odlewane w brązie, cięte i składane w zmienne układy formalne, tworzyły rozbudowane, niepowtarzalne struktury przestrzenne.
Na wystawie w orońskiej kaplicy możemy oglądać wszystkie typy wariantowej realizacji „Moby Dicka” – od najstarszej „Maski” z 1992, poprzez „powierzchnie całkowite” i „sekcje” z 2008 roku, aż do najnowszej realizacji „MD&(X)”, zawierającej w swym wnętrzu „Maskę” z 1992 roku. W tytule wystawy Bednarski odwołuje się do conradowskiej metafory poszukiwania istoty człowieczeństwa, w podróży ku temu co złe i dobre. Bednarski po raz kolejny mierzy się z przesłaniem dzieła Josepha Conrada. W 2007 w warszawskiej Galerii Foksal zaprezentował instalację „Brzeg cienia”, podnosząc kwestię niemocy, kruchości, niestabilności ludzkiego życia, wobec nieuchronności fatum.
Istotnym kontekstem wystawy orońskiej jest miejsce jej ekspozycji – była kaplica, zachowująca w swej strukturze i pamięci elementy sacrum. Bednarski kreuje sytuację zbliżoną do rytuału, obrzędu, ofiary. Centralnym elementem ekspozycji jest najnowsza jego praca – rozwarta, czarna skorupa, ujawniająca idealne piękno nowego, doskonałego kształtu. Czerń minionego życia i złocisty połysk nadziei, odnoszą się do uniwersalnego toposu cykliczności, narodzin i przemijania. Są przy tym mistrzowskim studium formy i zapisem ludzkiej kreatywności. Metaforą drogi, nieustannej podróży ku nowemu, duchowej przemiany.
Waldemar Baraniewski
Równolegle z wystawą w Orońsku, oglądać można pełną prezentację cyklu „Moby Dicka” w warszawskiej Galerii aTak (Krakowskie Przedmieście 16/18).
Krzysztof M. Bednarski studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w l. 1973–1978. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Artysta tworzy w zakresie rzeźby, obiektów, rysunków, instalacji i grafiki użytkowej.