Galeria Kaplica
Robert Kaja
KTO TAM
wernisaż: sobota, 4 lutego 2017 r., o godz. 15.00, w Galerii Kaplica
wystawa czynna do 3 maja 2017
kurator: Leszek Golec
„Kto tam” to wystawa w szczególnym miejscu. Kaplica na terenie parku CRP w Orońsku w naturalny sposób rzutuje na odbiór każdej z pokazywanych w niej ekspozycji. W związku z charakterem miejsca często odbywają się tam wystawy kommemoratywne zmarłych rzeźbiarzy. Dlatego aspekt vanitatywny jest dla mnie nieuchronny i konieczny w tej przestrzeni. Prezentowane obiekty rzeźbiarskie odnoszą się do symboli mających zdefiniować relację między światem materialnym i tym z poza materii, przedmaterialnym. Ekspozycja jest stworzona w oparciu o trzy istotne elementy: geometria trzech (konstrukcja zbudowana z wałków – drewnianego, przezroczystego i kamiennego), forma ofiary (drewniana skrzynia i chleb), figura przejścia (kamienna stella z okrągłym lustrem), oraz jeden element, łączący całość w postaci bieżnika – kobierca (tkanina z włókna szklanego). Pozostałe, wynikające z wzajemnych relacji (także zastosowanych materiałów), konotacje znaczeniowe pozostawiam intuicji i wrażliwości odbiorcy, wychodząc z założenia, że element zagadki czy tajemnicy jest integralną częścią tej wystawy.
Robert Kaja
Biogram
Robert Kaja (ur. 1965) jest rzeźbiarzem, absolwentem pracowni prof. F. Duszeńki na Wydziale Rzeźby PWSSP w Gdańsku (1993). Pracuje jako adiunkt na Wydziale Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku. Prowadzi pracownię Projektowania i Organizacji Przestrzeni, pracownia realizuje program zajęć opartych o zagadnienia styku rzeźby z otoczeniem – przestrzenią publiczną. Tematy zadań ukierunkowane są na przyswojenie przez studenta niezbędnych wiadomości i umiejętności z zakresu: budowania formy rzeźbiarskiej, struktur przestrzennych, kształtowania otoczenia. obserwacji i analizy pod kątem stosunków przestrzennych zastanej sytuacji w terenie, konstruowania idei i problemów formalnych w oparciu o kontekst kulturowy, historyczny, społeczny, wybranego miejsca
Artysta brał udział w wielu wystawach, m.in.: „Elektryczny Pastuch”, Galeria BWA, Sopot, 1993; „K 18”, Kassel, Niemcy, 1993; „Idee poza ideologią”, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa, 1993; „Ikonopress”, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 1994; „Status Quo”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, i Muzeum Narodowe, Warszawa, 1996; „Pokolenie”, Galeria BWA, Katowice, 1996; „O nas dzisiaj. Sztuka dwóch czasów”, Muzeum Narodowe, Pałac Opatów, Gdańsk, 1999; „Między Naturą a Kulturą”, Galeria BWA, Bielsko Biała, 2002; „Sztuka III RP”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, 2003; „Pamięć i Uczestnictwo”, Muzeum Narodowe, Pałac Opatów, Gdańsk, 2005; „Like a rolling stone”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, 2009.