Plenery
Ogólnopolska Płaszczyzna Współpracy Akademickiej 2017
Od 16 października 2017 na terenie Centrum Rzeźby w Orońsku odbywa się plener realizowany w ramach Międzynarodowej Płaszczyzny Współpracy Akademickiej – Orońsko 2017. Bierze w nim udział grupa uczestników z Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Budapeszcie, natomiast stronę polską reprezentują studenci Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie: Aleksandra Blaut, Ula Bojenko, Dawid Królicki, Karolina Łukawska, Jagoda Mateja, Kaja Pilch, Kamil Sosin, Olga Śliwa, Karol Wycisk, Patrycja Zelek pod kierunkiem wykładowców dr hab. Piotra Twardowskiego i asyst. mgr Jana Kuki.
Motywem przewodnim tego wydarzenia jest nurtujący i niezwykle aktualny temat – „Relacje: człowie–-natura: życie roślin i zwierząt, biotechnologia, ekologia i eko-terroryzm”. Uczestnicy z ogromną inwencją i ekscytacją konfrontują się z odwiecznym dylematem dotyczącym dualizmu Człowiek–Natura w świetle współczesnych problemów, refleksji, obserwacji czy badań dotyczących tej kwestii. Oferują różnorodne podejścia do tematu, ukazujące zarówno szczególne powiązanie człowieka z naturą, jak i zachwianie tej więzi, coraz bardziej pozornej, prowadzącej do sprzeczności między nimi.
W ramach pleneru odbył się interesujący wykład dr. Agnieszki Jankowskiej-Marzec z Międzywydziałowej Katedry Historii i Teorii Sztuki krakowskiej ASP, obejmujący szerokie spectrum rozważań artystycznych dotyczących w/w problematyki.
Studenci Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie:
Aleksandra Blaut, Ula Bojenko, Dawid Królicki, Karolina Łukawska, Jagoda Mateja, Kaja Pilch, Kamil Sosin, Olga Śliwa, Karol Wycisk, Patrycja Zelek
Opiekunowie pleneru z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie:
ad. dr Piotr Twardowski (Wydział Rzeźby) – koordynator pleneru
asyst. mgr Jan Kuka (Wydział Rzeźby)
Prelegentka:
dr Agnieszka Jankowska-Marzec (Międzywydziałowa Katedra Historii i Teorii Sztuki)
Studenci Węgierskiego Uniwersytetu Sztuk Pięknych:
Baigal Dölgön, Domokos Ágnes, Görbe Adrienn, Gyuk Krisztina, Károlyi-Kiss Benedek, Kocsis Barbara, Mikus Áron, Nagy Dániel, Nagy Gergő, Szabó Menyhért
Opiekunowie Węgierskiego Uniwersytetu Sztuk Pięknych:
Sallai Géza, Szabó Ádám
Studenci Węgierskiego Uniwersytetu Sztuk Pięknych uczęszczają na różne zajęcia, różnych poziomów studiów, tak więc na mniejsza skalę mogą reprezentować główne tendencje w nauczaniu rzeźby na Węgrzech.
Klasyczne studia akademickie nadal stanowią solidną podstawę Wydziału Rzeźby na uniwersytecie; studenci mogą poznać zasady rzeźby – bryłę, formę, kompozycję, strukturę, ruch – oraz podstawowe techniki, takie jak modelowanie czy rzeźbienie. W swojej późniejszej pracy mogą wykorzystać tę wiedzę jako punkt wyjścia, aby znaleźć współczesne, rzeźbiarskie odpowiedzi na aktualne pytania.
Patrząc z tego punktu widzenia, prace jakie mają zostać wykonane w Orońsku również różnią się w koncepcjach, formach i technice: powiększony autoportret, pełen udręki i przekształceń; organiczna, abstrakcyjna kamienna statua; ogród zen stworzony z odpadków; konstrukcja żelazna, wykuta młotkiem i nitowana; materac z odbiciem ludzkiego ciała zrobiony z ubitej ziemi; zarys pary ludzi unoszącej się na wodzie jak wyspy na powierzchni jeziora, itp. Zastosowane materiały i techniki są także różnorodne: kamień, żelazo, włókno szklane, świńskie flaki, ziemia, smoła…
Naszym głównym celem było pokazanie studentów i ich twórczości w międzynarodowym kontekście, aby mogli sprawdzić się w „prawdziwej sytuacji”, w pięknym otoczeniu i doskonałych warunkach.