Galeria Oranżeria
IV Międzynarodowy Plener Ceramiczny LAB ORO
wystawa poplenerowa
Galeria „Oranżeria”, 16 sierpnia – 2 września 2012
Kurator: Bogusław Dobrowolski
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku od czterech lat jest organizatorem Międzynarodowego Pleneru Ceramicznego LAB ORO. Przedsięwzięcie wpisało się na stałe w program działalności CRP. Głównym celem projektu jest konfrontacja postaw twórczych wobec tworzywa i warsztatu ceramicznego. Artyści mają możliwość poszukiwania własnych rozwiązań technologicznych do wyrażania swoich koncepcji artystycznych. Mając do dyspozycji bogate zaplecze warsztatowe i materiałowe, sprzyjające działaniom warunki ośrodka pracy twórczej, uczestnicy mogą w pełni oddać się realizacji swoich projektów.
Tym razem zaproszenie do udziału w plenerze przyjęło pięć osób reprezentujących różne środowiska twórcze: Dainis Lesins z Łotwy, Hanna Ambrosava z Białorusi, Tomasz Niedziółka z Wrocławia, Katarzyna Jóźwiak-Moskal z Gdańska oraz Bogusław Dobrowolski z Radomia (komisarz pleneru).
Bogusław Dobrowolski
komisarz pleneru
Artyści zaproszeni do udziału w IV edycji pleneru wykorzystują w swojej działalności tworzywo ceramiczne jako medium ekspresji, poszukują rozwiązań formalnych, które pozostają na styku rzeźby i ceramiki. W ramach spotkania uczestnicy wykonali fascynujące formy zarówno z zakresu ceramiki użytkowej, jak również rzeźby kameralnej. Niektóre prace zrealizowane w glinie wymagały pracochłonnej i skomplikowanej obróbki technologicznej, specjalnych polew, szkliwienia, inne zaś – zgodnie z zamysłem artysty – zabiegów dekoracyjnych, np. podkreślających fakturę czy ślady narzędzi. Ubiegłoroczna edycja LAB ORO, oprócz tradycyjnej metody wypału w piecu elektrycznym, rozszerzona została o unikatowy wypał w przenośnym, gazowym piecu raku.
Hanna Ambrosava, pochodząca z Białorusi, zawodowo realizuje się jako restauratorka dzieł sztuki. Podczas pleneru wykonała serię abstrakcyjnych, zamkniętych form z jasnej gliny, wypalonej w piecu trocinowym oraz w piecu raku. Organiczne kształty wzbogaciła efektami kolorystycznymi oraz dekoracyjnym rysunkiem wykonanym za pomocą końskiego włosia. Prace uzyskały ciekawe zróżnicowanie barwne dzięki użyciu związków metali oraz w wyniku odymienia w trakcie wypału. Ambrosava wykonała również osnute wokół wertykalnej osi, falujące w powietrzu elementy przypominające trzony kręconych kolumn.
Dainis Lesins z Rygi na Łotwie jest obecnie wykładowcą w tamtejszej akademii artystycznej. W Orońsku zrealizował między innymi kameralne, syntetyczne kompozycje figuralne w odcieniach beżu, szarości i czerni uzyskanych w wyniku zetknięcia materiału z rozżarzonymi trocinami oraz oryginalnego czerwonego szkliwa. Artysta wykonał również różnej wielkości serię klasycznych mis pokrytych czerwoną glinką terra sigilata. Obłe formy użytkowe, toczone na kole garncarskim, w kształcie wazonów, pokrył charakterystycznymi dla swojego stylu dekoracyjnymi reliefami geometrycznymi, ewokującymi pierwotne ryty.
Pochodzący z Wrocławia Tomasz Niedziółka, w latach poprzednich prowadził plenery ceramiczne w Bolesławcu. Podczas Lab Oro zrealizował prace o charakterze metamorficznym. Skonstruował je z drobnych, asymetrycznych kawałków gliny, wypalonych w wysokiej temperaturze. Odciski form w strukturze powierzchni stanowią zapis relacji, jakie zachodzą pomiędzy kreowaną przestrzenią, a możliwościami dyktowanymi przez samo tworzywo.
Katarzyna Jóźwiak-Moskal z Gdańska pracuje aktualnie jako wykładowca na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artystka wykonała w glinie szamotowej angobowanej z zewnątrz, formy biologiczne, dopełnione barwą i fakturą, przypominające kształtem liść, skamielinę lub łódź. W pracach tych bardzo czytelne są inspiracje naturą, widoczna jest ich zmysłowa tekstura oraz wrażliwość artystki na urodę otoczenia.
Kuratorem i opiekunem projektu LAB ORO, a zarazem jego uczestnikiem, był podobnie jak w poprzednich edycjach Bogusław Dobrowolski z Radomia, pracownik CRP, który wykonał niezwykle subtelny i symboliczny w wymowie portret oraz pełen wyrafinowanych zestawień kolorów szkliw ceramiczny obraz z płytek. Artystę fascynuje zagadnienie portretu. Realizuje również naczynia ceramiczne oparte na motywach antropomorficznych i zoomorficznych, które zadziwiają bogactwem kolorów, tlenków metali i szkliw. Dobrowolski, łącząc w swojej twórczości zagadnienia rzeźby, malarstwa i grafiki, realizuje prace we własnych autorskich technikach ceramicznych.
Podziwiając zrealizowane podczas pleneru prace, mamy okazję zapoznać się z rozmaitymi obliczami współczesnej ceramiki artystycznej. Fascynujący jest potencjał i unikatowość glinianej materii, poddanej zmysłom indywidualnych twórców, różnorodność postaw wobec tworzywa i jego walorów estetycznych.
Anna Podsiadły
fragment tekstu z katalogu towarzyszącego wystawie poplenerowej
wydawnictwo do nabycia poprzez sklep internetowy CRP: www.sklep.rzezba-oronsko.pl