ENG

Hubert Czerepok REDRUM

Galeria Kaplica

HUBERT CZEREPOK

„REDRUM”

Kurator: Leszek Golec

Koordynator ze strony CRP: Michał Grabowski

Galeria „Kaplica”

4 października – 30 listopada 2014

„DEATH FROM ABOVE”

Inspiracją do pracy jest scena z filmu „Czas Apokalipsy“ („Apocalypse Now”) z roku 1979, w reżyserii Francisa Forda Coppoli. Na dziobie śmigłowca pułkownika Billa Kilgore (Robert Duvall) wymalowane zostało właśnie to hasło. Sentencja ta wielokrotnie pojawia się podczas wojny w Wietnamie na tzw. Kartach Śmierci – kartach do gry rozkładanych przez żołnierzy amerykańskich na ciałach zabitych przez siebie ofiar. Kształtem i czcionką neon nawiązuje do medalika św. Benedykta, w którym zawarte są napisy: w pionie: CSSML – Crux Sacra Sit Mihi Lux (Krzyż święty niech mi będzie światłem), a w poziomie: NDSMD – Non Draco Sit Mihi Dux (Diabeł – dosłownie: smok – niech nie będzie mi przewodnikiem). Innym odniesieniem dla tej pracy może być kształt logo niemieckiej firmy „Bayer“ uwikłanej w testy medyczne prowadzone przez nazistów w obozach koncentracyjnych podczas II wojny światowej.

„MADNESS IS LIKE GRAVITY”

Kształt oraz czcionka neonu „Madness is like gravity. all it takes is a little push“ inspirowane są plakatem do filmu Alfreda Hitchcocka „Vertigo“ z 1958 roku, który zaprojektował Saul Bass. Natomiast sama sentencja wypowiedziana została przez Jockera (tragicznie zmarłego aktora Heatha Ledgera) w filmie Christophera Nolana „Mroczny Rycerz“ („The Dark Knight“).

„REDRUM”

Neon „Redrum” to cytat z filmu „Lśnienie” („Shining“) Stanley'a Kubricka z 1980 roku. Danny, syn głównego bohatera Jacka Torrance'a, czerwoną szminką pisze na drzwiach sypialni matki słowo „redrum”, które w lustrzanym odbiciu znaczy „murder” (morderca).

Hubert Czerepok

 

Twórczość Huberta Czerepoka jest wielowątkowa, obejmuje różne media: od prac wideo, animacji, filmów found footage poprzez instalacje, fotografie, rysunki, neony, po realizacje w przestrzeni publicznej. Artysta jest badaczem skupionym na ujawnianiu i analizowaniu sytuacji niejednoznacznych, problematycznych, niepokojących. Śledzi codzienne newsy i naukowe artykuły, starając się uchwycić sprzeczności współczesnego świata. Interesuje go cienka granica oddzielająca wiedzę i opętanie, dobro i zło, świętość i przemoc. W swoich pracach Czerepok wskazuje na słabość ludzkiego umysłu, bada zagadnienia władzy, wyobraźni i logiki. Interesują go nie tyle same fakty, ile sposób, w jaki mutują, podlegając formalnym i semantycznym transformacjom. W kręgu zainteresowań artysty pojawiają się takie tematy, jak środowisko artystyczne, rządzące nim mechanizmy i krytyka instytucjonalna, funkcjonowanie obrazu w kulturze wizualnej, przeplatanie się fikcji i prawdy w wydarzeniach historycznych, zjawiska paranormalne, analiza rozmaitych teorii spiskowych, proroctw, ksenofobiczne obsesje i ich funkcjonowanie w społeczeństwie. Jednym z leitmotivów twórczości Czerepoka jest koncepcja, że historia może być przedstawiona tylko poprzez zniekształcenie.

Kalendarium: Hubert Czerepok (ur. 1973 w Słubicach) jest absolwentem zakopiańskiej Szkoły Kenara oraz poznańskiej ASP, gdzie studiował w pracowniach Izabelli Gustowskiej i Jana Berdyszaka. W duecie artystycznym Magisters (ze Zbyszkiem Rogalskim) produkował absurdalne fotografie i filmy. Współpracując z Sebastianem Mendezem, opracował strategiczną grę „Survivors of the White Cube” – symulację świata sztuki. Tworzył ze Stevem Rushtonem death-metalową grupę „Children of Sodom”.

Rysuje, maluje, tworzy obiekty, instalacje, realizuje wideo, animacje, wykonuje filmy found footage. Opracowuje projekty multimedialne oraz działa w przestrzeni publicznej. Jednym z tematów przez niego podejmowanych są relacje pomiędzy fikcją i prawdą historyczną, przy czym to nie fakty same w sobie interesują artystę najbardziej, ale sposób w jaki mutują i ulegają formalnym i semantycznym przekształceniom.

W l. 2002–2003 odbył studia podyplomowe w Jan Van Eyck Academie w Maastricht w Holandii, a w l. 2004–2005 w Higher Institute for Fine Arts w Antwerpii w Belgii. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, m.in. „Historia i Utopia“, Galeria Arsenał w Białymstoku; „Lux Aeterna“, Galeria Żak | Branicka w Berlinie; „Devil’s Island“,La Criée Centre d’Art Contemporain w Rennes, Francja; „Cultural Transference“, EFA Project Space, The Elizabeth Foundation for The Art, Nowy Jork, USA; Regress / Progress, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Od wielu lat prowadzi warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży (m.in. w CSW Łaźnia w Gdańsku, Galerii Arsenał w Białymstoku, Świetlicy Krytyki Politycznej w Cieszynie), w których podejmuje zagadnienia związane z artykulacją wolności, dekonstrukcją stereotypów.

W l. 2006–2009 asystent, a w 2009–2013 adiunkt w Pracowni Wideo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Opr. Anna Podsiadły



kategoria: Galeria Kaplica, autor: Wojtek, dodano: 2014-10-06 09:27:05, czytane: 4094 x
Landart Network O.pl Fundacja im. Józefa Brandta Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego