Galeria Oranżeria
14 lutego – 3 kwietnia 2015
Kurator: Leszek Golec
Praca prezentowana dzięki uprzejmości Tomasza Tworka i Fundacji Nowa Przestrzeń Sztuki
(…) Adam Garnek ustanawia własne kryteria. Jego utopia artystyczna spełnia się w praktyce bezinteresownego i partnerskiego kontaktu człowieka i maszyny. Proponuje inną drogę poznania, którego cel jest enigmatyczny, choć przy okazji pokonywania tej drogi (na przykład wchodząc naFormę do wchodzenia, albo spacerując z Pojazdem do spacerowania), jeżeli tylko spełnimy warunki bezinteresowności i partnerstwa, możemy czegoś ważnego dowiedzieć się o sobie, a może też i o niektórych aspektach otaczającej nas rzeczywistości.
Utopii Garnka nie cechują aspiracje rewolucyjnej zmiany porządku świata, choć być może w kontekście dzisiejszego porządku świata postrzegać ją można jako dość anarchistyczną.
Z pewnością nie jest też patetyczna. Chroni ją przed tym poczucie humoru artysty i jego niechęć do wszelkich ideologii.
Gdyby – mimo obiektywnych przeszkód metrykalnych – wiedziony genialną intuicją Pontus Hulten zaprosił jednak w 1968 roku czteroletniego Adama Garnka i jego niezrealizowane jeszcze prace do udziału w wystawie w nowojorskim Museum of Modern Art, najprawdopodobniej i tak nic by z tego nie wyszło. Zapewne Garnek nie otrzymałby paszportu na wyjazd do Stanów Zjednoczonych, ponieważ jego pojazdy i maszyny uznano by za obiekty dwuznaczne i podejrzane i jako takie niebezpieczne z punktu widzenia obowiązujących wówczas pryncypiów. I byłoby to w jakimś sensie uzasadnione, bowiem nie mieszczą się w standardach, a więc są niewygodne dla każdego autorytarnego systemu. Odnosi się to również do aktualnej sceny artystycznej.
Jarosław Kozłowski
Adam Garnek – urodził się w 1964 roku w Kazimierzy Wielkiej. W latach 1983–1988 studiował na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w poznańskiej PWSSR. W roku 1988 uzyskał dyplom na Wydziale Rzeźby. Mieszka w Poznaniu.
Wystawy indywidualne:
1990 – Pięć form – Galeria WIELKA 19, Poznań; 1992 – Jedenasta forma – CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa; 1993 – Wieża Ciśnień, Bydgoszcz; 1995 – BWA, Sopot; Prezentacja machin i pojazdów – Galeria POTOCKA, Kraków; 1996 – Galeria MIEJSCE SZTUKI 5362 m3 – Mosina; BWA, Sandomierz; 1997 – Zestaw do używania – Galeria AT, Poznań; 1999 – Galeria Arsenał, Białystok; 2000 – Machina, pojazd, urządzenie – CSW INNER SPACE; 2002 – Dwie maszyny do rysowania – GCK, Katowice; Maszyny do rysowania (obiekty kinetyczne) – Galeria XXI, Warszawa; 2009 – Utopia praktyczna – Galeria Arsenał, Poznań; 2010 – Koncert wizualny– Galeria 8, Poznań; Pojazdy, machiny, urządzenia – BWA, Gorzów Wielkopolski; 2011 – Koncert wizualny – Galeria Nizio, Warszawa; Koncert wizualny – Freies Museum, Berlin; 2012 – Nocny szlak kulturalny – koncert wizualny, Gorzów Wielkopolski; 2013 – Plac Artystów, Kielce
Wystawy zbiorowe:
1985–Wystawa jednej formy – Galeria UTILIS, Poznań; 1986–Młodzi artyści Poznania – BWA, Poznań; 1989–Międzynarodowy plener artystów, Orońsko, Rzeźbiarze Poznania – BWA, Poznań;1990 – Berllanderi Sculpture Workshop, Wielka Brytania; W stronę poznania – MTP, Poznań;1991 – IV Biennale Sztuki Nowej, Zielona Góra; 1992 – Spotkanie i tworzenie – sympozjum – MCS, Poznań; 1993 – Sympozjum ekologiczne – MCS, Poznań; Künstlerforum – Bonn; 1994 –Art in Nitra – sympozjum, Bratysława; 1995 – Tapko a Space – Overgaden – Kopenhaga; New I’s For New Years – Polska sztuka lat 90. – Künstlerhaus Bethanien, Berlin; 1997 – „Transfer emocji” w sztuce polskiej lat 90., Budapeszt; 1998 – Transfer Polska – Nadrenia-Westfalia; Muzeum X. Dunikowskiego, Warszawa; Galeria WYSPA, Gdańsk; Bunkier Sztuki, Kraków; Van Der Heyd Museum, Wuppertal; Künsthalle Bielefeld; 1999 – Kontperformance 5 – Lublin; 2001 –Mobile Gaeststtelier Hollufgard, Odense; 2002 – Alternatywy technologii – Teatr Academia, Warszawa; 2003 – Wystawa z okazji 20-lecia Galerii AT – BWA, Poznań; 2006 – Inbetween – wystawa artystów europejskich – Woorim Gallery, Seul; 2007 – ASIA – EUROPE mediations – wystawa artystów z Europy i Azji, Poznań; DIALOGUES – Haus am Lützowplatz, Berlin; Fluxus East – Galeria Akumulatory 2; IP Berlin; 2008 – Machiny do poznawania świata – udział w projekcie organizowanym przez Dom Kultury 502 w Łodzi, do którego zaproszono młodzież z Ośrodka dla Dzieci Słabowidzących; 2011 – Akcja Traugutta – Instrumenty do wygrywania utworów wizualnych, Warszawa; 2012 – Fluxus – CK Zamek, Poznań