Galeria Kaplica
ANDRZEJ BEDNARCZYK
„RYTUAŁ NARCYZÓW”
wystawa w ramach projektu „Pole Narcyzów”
Galeria „Kaplica”, 18 kwietnia – 7 czerwca 2015
Kurator: Monika Bartoszek
Postać Narcyza, a właściwie idea narcyzmu zainspirowała Andrzeja Bednarczyka do stworzenia kompleksowego projektu artystycznego, którego punktem wyjścia jest instalacja z pogranicza rzeźby, grafiki i multimediów. Mit o młodzieńcu zakochanym we własnym obliczu, jest obecny w światowej kulturze od starożytności po czasy współczesne. Tak długie trwanie zapewnia mu intrygująca, a jednocześnie atrakcyjna wizualnie historia, rozpatrywana z wielu perspektyw, z filozoficzną i psychologiczną na czele.
Do jednego z najbardziej rozpoznawanych i uniwersalnych symboli próżności sięgali zarówno twórcy literatury, jak i reprezentanci sztuk plastycznych. Andrzej Bednarczyk powołał do życia Narcyza współczesnego, choć posłużył się kulturowym cytatem – wiernie odtworzył i powielił figurę Narcyza ze słynnego obrazu Caravaggia. Materia rzeźbiarska jest przy tym wyłącznie tłem akcji, polem przyjmującym na siebie kompozycje graficzne. Nawiązuje się pewnego rodzaju dialog z otoczeniem, powstają tekstowe lub obrazowe komunikaty, skierowane do widza. Zewnętrzna powłoka ciała staje się czymś na kształt słupów ogłoszeniowych, plansz reklamowych, przebrań. Treścią przekazu mogą być słowa lub cytaty, fragmenty Pisma Świętego, teksty z gazet, reklamy, diagramy alchemiczne, fotografie, mapy itp. Przy czym każdy z „naskórków” tworzy odrębną historię i odwołuje się do innych wartości kulturowych. Prezentowany w orońskiej „Kaplicy” Narcyz nie wpatruje się już jednak w taflę wody. Jego zwierciadłem staje się ekran telewizora, i to emitowane przez niego obrazy bez reszty go pochłaniają.
„Pole Narcyzów” jest projektem artystyczno-naukowym, w formie platformy wymiany myśli, spotkania odmiennych punktów widzenia i perspektyw rozumienia.
Obok sześciu prezentacji wystawowych (w Koninie, Orońsku, Poznaniu, Kolonii, Zielonej Górze i Elblągu), w ramach projektu odbędą się również międzynarodowe warsztaty „Wioska Narcyzów” dla studentów trzech uczelni artystycznych: Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Ecole Professionnelle des Arts Contemporains w Saxon (Szwajcaria) oraz Ming Chuan University w Taipei na Tajwanie.
Projekt promuje specjalnie stworzona strona internetowa www.fieldofnarcissi.com a zakończy publikacja odnosząca się do współczesnego rozumienia pojęcia narcyzmu.
Andrzej Bednarczyk urodził się w Leśnej w 1960 r. Studiował na Wydziale Grafiki, a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z malarstwa pod kierunkiem doc. Zbigniewa Grzybowskiego uzyskał w 1986 r. Obecnie prowadzi pracownię malarstwa i pełni funkcję kierownika Katedry Malarstwa w macierzystej uczelni. W 2009 r. uzyskał tytuł profesora. Uprawia malarstwo, grafikę, fotografię, rysunek, tworzy instalacje, obiekty, sztukę książki.
►Wybrane wystawy indywidualne: 1990 – Galeria NO TU NO, Genewa (Szwajcaria); 1994 – Rozmowa z papierem, Stawski Gallery, Kraków; 1995 – Salle Capitulaire du val Saint Lambert, Liège (Belgia); 1996 – Instytut Kultury Polskiej, Londyn (Wielka Brytania); 2000 – Alchemia porządku, Forum Poznańskie – Odwach, Poznań (wystawa przygotowana przez ABC Gallery w Poznaniu); 2002 – Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa; 2003 – Consonantia, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot (wystawa przygotowana przez ABC Gallery w Poznaniu); 2005 – ABC Gallery, Stary Browar, The Kulczyk Foundation Gallery, Poznań; 2007 – Rzeźba w przestrzeni publicznej Brama czasu, Hotel Andersja, Poznań; 2008 – Calculatorium Mundi, Instytut Polski, Praga (Czechy); 2012 – Andrzej Bednarczyk, Galeria Extravagance, Sosnowiec; 2014 – Andrzej Bednarczyk, Ars Cracovia Gallery, Kolonia (Niemcy)
►Wybrane wystawy zbiorowe: 1990 – 58 Gallery, Chicago (USA); Artistes Polonais Contemporains, Genewa (Szwajcaria); 1992 – Decouvertes ’92, Grand Palais, Paryż (Francja); 1993 – XII Międzynarodowa Wystawa Grafiki, Seul (Korea); 1994 – Distance in Time, N.I.U. Art Museum, Chicago (USA); 1997 – Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków, Norymberga (Niemcy); 1998 – Jeune peinture, Espace Eiffel Branly, Paryż (Francja); Inter-Kontakt-Grafik, Praga (Czechy); 2001 – Basement VII, Liverpool (Wielka Brytania); 2005 – 26th Biennial of Graphic Arts “Thrust”, Ljubljana (Słowenia); 2013 – Graphically extended, Horst-Janssen-Museum, Oldenburg (Niemcy); Likhet, Galleri Gamle Ormelet, Tjome (Norwegia); Pavilion 0, Palazzo Donà, Wenecja
►Prace w zbiorach: The Library of Congress, Waszyngton; British Library, Londyn; Biblioteka Jagiellońska, Kraków; Galeria Narodowa, Praga; SMTG, Kraków; Art & Business Club, Poznań; Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko; Muzeum Sztuki Książki, Łódź; Musashino Art University Museum & Library, Tokio; Oxygen – Biennial Foundation, Gyor (Węgry); Kolekcja Medzinarodne Bienale Drevorez a Drevoryt, Statna Galeria, Bańska Bystrzyca (Słowacja); Biblioteka Stanford University (USA); The Polish Museum of America; Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław; Kulczyk Foundation Collection, Kolekcja Fundacji Signum, Poznań