ENG

Daniel Rumiancew DOMOWY WYRÓB ŚWIEC

Galeria Kaplica

Daniel Rumiancew

Domowy wyrób świec

wideo, obiekty

Galeria „Kaplica”, 11 marca – 22 maja 2016

Kurator: Leszek Golec

 

Krótki dokumentalny film o powyższym tytule powstał w 2013 roku w związku z wystawą dot. różnych zmarginalizowanych i niedocenianych form pracy. Przedstawia on przesympatycznego pszczelarza, który w domowych warunkach produkuje gromnice. (Gromnica to duża woskowa świeca towarzysząca każdemu katolikowi przy okazji najważniejszych wydarzeń religijnych w jego życiu, zawsze ta sama – od chrztu aż do śmierci). Bohater filmu wykonuje je poprzez wlewanie pszczelego wosku do rury od używanego na co dzień odkurzacza. W dalszej części procesu produkcji istotną rolę odgrywa odwrócony do góry nogami kuchenny stołek oraz pierzyna na małżeńskim łożu; dość powiedzieć, że sacrum w uroczy sposób miesza się z profanum, zaś to co społeczne wyraźnie podszyte jest tym, co prywatne.

Na najnowszej wystawie Daniela Rumiancewa w Galerii „Kaplica” pokazujemy specjalnie powstałe z tej okazji rzeźby-obiekty z pszczelego wosku, do których wyżej wymieniony film, również prezentowany na ekspozycji, posłużył jako inspiracja oraz swoista instrukcja wykonania. Prace te są jednocześnie konceptualnymi i formalnymi wariacjami na temat świecy, który to problem w sztuce współczesnej zalicza się raczej do zagadnień „trudnych”, kojarzony jest bowiem na ogół z kiczem lub niezbyt popularną wśród artystów religijnością. Nie bez znaczenia dla wystawy jest fakt, że pokazywana jest w miejscu, które dawniej było obiektem sakralnym – kościołem parafialnym mieszkańców Orońska; jednocześnie jest to najstarszy budynek wchodzący w skład Centrum Rzeźby Polskiej.

 

Daniel Rumiancew

Urodzony w 1970 roku w Stalowej Woli. Studiował filozofię na Uniwersytecie Warszawskim i fotografię na ASP w Poznaniu. Pracuje jako wykładowca w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Wybrane wystawy indywidualne: „Room-Living“, Galeria FF, Łódź (2002), „Autoerotique. Love Song“, TR Warszawa (2004), „Fordanser“, Galeria Potocka, Kraków (2005), „Wyprawa do drugiego pokoju“, Czarna Galeria, Warszawa (2007), „Niskie ciśnienie, porywisty wiatr“, Galeria Arsenał, Białystok (2008), „Tańcząc ze łzami w oczach“, Spółdzielnia Goldex Poldex, Kraków (2010).

Wybrane wystawy zbiorowe: „Breaking News. Młody performance polski“, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2001), „Look at me. novart.pl“, Bunkier Sztuki, Kraków (2002), „Pod flagą biało-czerwoną. Nowa sztuka z Polski“, Rottermann Salt Storage, Tallin, Estonia, CAC, Wilno, Litwa oraz NCCA, Moskwa, Rosja (2004), „Far West Near East“, Forum Kunst und Architektur, Essen, Niemcy (2004), „Zasiedzenie“, Galeria Miejska Arsenał, Poznań (2004), „Club Cube“, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2005), „Boys“, Bunkier Sztuki, Kraków (2005), „Ok! Wyspiański“, Muzeum Narodowe, Kraków (2008), „Efekt czerwonych oczu“, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2008), „Agent Absurd“, Golden Thread Gallery, Belfast, Irlandia Północna (2009), „Poszliśmy do Croatan“, CSW Znaki Czasu, Toruń (2009), „Uncanny“, Galeria Hit, Bratysława, Słowacja (2010), „Gone to Croatan“, Hartware MedienKunstVerein, Dortmund, Niemcy (2011), „Jak się staje, kim się jest“, BWA, Tarnów (2013), „Kobieta z marmuru“, Galeria Manhattan, Łódź (2013), „Wracając do źródeł“, Galeria Miejska Arsenał, Poznań (2014), „Gender w sztuce“, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków (2015), „Egzotyczne?“, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2015), „Wszyscy ludzie będą siostrami“, Muzeum Sztuki, Łódź (2015)



kategoria: Galeria Kaplica, autor: Leszek Golec, dodano: 2016-03-15 11:25:05, czytane: 4227 x
Landart Network O.pl Fundacja im. Józefa Brandta Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego